10 de maig 2006

Allibera el teu potencial


Totes les grans empreses van sorgir d’algú que estava una mica boig, d’algú que es va atrevir a pensar diferent i a trencar cànons preestablerts, d’algú que va deixar fluir les seves idees. Mentre creava, passava nits sense dormir pensant com fer front a les seves despeses. Però es va permetre pensar diferent i va crear una gran empresa.

Sovint pensem que la creativitat és:

1. Un do propi de genis il·luminats que el tenen des de que neixen
2. Una qualitat que no es pot aprendre, desenvolupar o perfeccionar

Amb aquesta mentalitat emprenem el dia a dia, pensant que això de ser creatiu és propi de les agències de publicitat o disseny. Però tothom té idees. Tothom té aptituds per crear o inventar. Tothom té imaginació i inventiva.

Aquesta definició de creativitat és present a tots els detalls de la vida: aixecar-nos a una altra hora, començar a saludar els veïns, aportar alguna millora en el funcionament d’una màquina, disminuir els temps d’espera, canviar un procés administratiu, reorganitzar la nostra jornada laboral...

D’aquesta manera, estarem desenvolupant la creativitat. Actuar diferent és una forma de sentir-se viu. La monotonia resta energia. I en el món dels negocis ser diferent és aconseguir l’atenció d’un client acostumat a l’eficiència.

Ara ens hem d’autoconvèncer que observant, estudiant, llegint, tafanejant... hom pot arribar a ser més creatiu.

La innovació està en mans de gent normal, com tu i com jo, que fa coses extraordinàries. Aquells que malgrat tenir un supervisor inútil segueixen lluitant són capaços d’innovar.

No podem deixar passar per alt l’oportunitat que tenim, sempre i en tot moment, de millorar el nostre treball diari amb aportacions, suggeriments o accions que són el resultat de veure’l des d’un punt de vista diferent, qüestionant allò “normal” i visualitzant alternatives que poden suposar una enorme millora qualitativa o quantitativa.

Alliberant la nostra creativitat podrem innovar.

La innovació consisteix en la implementació amb èxit d’un producte o d’un procés nou – innovació radical – o significativament millorat al mercat o a l’empresa – innovació incremental -L’última versió del Manual d’Oslo (2005) inclou en la definició d’innovació la implementació de canvis organitzatius o de màrqueting a l’empresa.

La innovació es pot classificar segons diversos criteris, és un concepte multifacètic:

En funció de l’objecte: En funció de la seva rellevància:
- De producte - Incremental
- De procés - Radical

En funció de l’àmbit: En funció del seu origen:
- Tecnològic - I+D
- Organitzacional - Incorporació
- Màrqueting/disseny - Imitació
- Experiencia

Per innovar amb èxit s’ha de preveure el futur, però com afirma Alfons Cornella, el present és una roca molt dura i costa molt veure que amaga. “Per saber què portarà el futur, trenqui el present”

Així doncs, allibera la teva creativitat, innova, desenvolupa el teu potencial.

If... núm. 40 Infonomia
La contra, La Vanguardia, Futuro Presente - 15 de febrer del 2006
Executive Excellence núm. 8
Informe sobre la Innovació a Espanya