07 d’octubre 2006

Cirque du Soleil: estratègia (I)

En l'actualitat, la competitivitat està perfectament definida. Les empreses han de superar els seus rivals amb més quota de mercat. Quants més competidors, les possibilitats de beneficis i creixement disminueixen i els productes s'estandarditzen.

Existeix un altre tipus de competitivitat possible, quan es torna irrelevant. Pensem en el famós Cirque du Soleil. Es va crear al 1984 per un grup d'actors. Les seves representacions han aconseguit arribar a 40 milions de persones a noranta ciutats de tot el planeta.

Crear una empresa relacionada amb el món del circ, no sembla massa bona idea. De fet, el circ, en el seu concepte tradicional, està decaient. El seu públic tradicional, els nens, estan més interessats pels vídeo-jocs.

Abans de que aparegués el Cirque du Soleil, els circs estaven immersos en una lluit per aconseguir els millors pallassos, els millors domadors... Aconseguir el millor cartell. Aquest fet feia incrementar el costos i amb una demanda decreixent, tots s'estaven ensorrant.

Le Cirque du Soleil va trencar les barreres del concepte de circ: van oferir la diversió i l'emoció pròpies de circ (amb els símbols tradicionals: carpa, pallassos i exercicis acrobàtics) i, a més, van afegir la sofisticació i riquesa intel.lectual del teatre (cada representació té un fil argumental, dansa, música composta especialment per a l'ocasió...)

Les representacions del Cirque du Soleil s'adrecen a públics de totes les edats que juntament amb el caràcter únic de cadascuna de les seves gires ha fet augmentar la demanda d'aquest espectacle i de les tarifes (preus semblants al preu d'un teatre)

Extret de Leader summaries