01 d’agost 2006

Negociar i comunicar




Dues parts negocien quan faciliten o proporcionen un acord sobre qüestions que interessen per igual, però sobre les quals es posseeix una òptica o visió diferent.

Sovint ens trobem obstacles –propis o aliens – per assumir el canvi d’òptica que proposa el negociar.

Negociar significa tenir una percepció adulta sobre un conflicte: saber conciliar sense creure que per aquest motiu s’ha perdut terreny denota un perfil adult indispensable en tota activitat negociadora.

Per començar, preguntem-nos sobre què podem o sabem negociar.

Negociar és saber prendre decisions i assumir canvis sense creure que estem claudicant sobre les nostres postures, idees o principis.

Esforçar-se per tenir raó, per tenir la última paraula, sovint ens fa sentir segurs i fins i tot omnipotents. Però aquests esforços tenen algun valor? Amb aquesta postura es mantindrà la nostra autoestima inalterable? Ens debiliten els canvis?

No creure que tenim la raó absoluta pot generar un canvi de posició òptim i a més propiciar la possibilitat de generar un bon diàleg, facilitador de l’activitat negociadora.

A partir d’una nova visió del conflicte es poden canviar les actituds competitives per unes de cooperatives que ens permetran crear un estil alternatiu mediador entre els extrems.
Com comunicar a l’altre? Com crear un nou canal que afavoreixi el processament del conflicte?
S’ha d’emprendre el diàleg des de “l’escolta activa”. Aquest fet tindrà a veure amb prestar atenció a les preocupacions, els dubtes, els pors, les il·lusions i necessitats que l’altre porti a la taula de negociació.

Si som capaços d’atendre aquestes qüestions, estarem predisposats a posar en marxa la “capacitat d’escolta activa” que facilitarà al nostre interlocutor posar sobre la taula el seu sentiment en relació amb l’objecte o qüestió base del conflicte.

Connectar-nos amb les persones sota aquesta nova modalitat d’escolta, ens permet anar més enllà del problema i connectar-nos amb allò que realment ens vol transmetre l’altra persona.

La importancia de lo negociable