13 de novembre 2006

Tècniques per a desxifrar el futur dels negocis (III)

2. Comprendre la dualitat tendència / contratendència

Durant milers d'anys la tendència cap a la modernitat ha vingut de la mà del naixement de moviments conservadors.

L'augment de la informació, s'ha fet acompanyar del creixement de la desinformació o saturació de dades.

El desenvolupament de tècniques per a gestionar el risc, ha motivat que la gent arrisqui més.

Les empreses no s'han de demanar quin dels dos camins triar, l'imperatiu és recordar que ambdues reaccions presenten oportunitats de les que podem extraure beneficis.

S'haurien de demanar com utilitzar els seus actius i competències per a treure avantatge en un dels casos o en els dos.

Ignorar aquesta dualitat significa perdre una oportunitat competitiva.

3. Substituir la visió del pèndul per la de l'espiral

La història sembla avançar per cicles: d'expansió i recessió; de pau i de guerra; de refredament i d'escalfament del clima. Però mai torna a ser igual. L'entorn no és el mateix, les persones no són les mateixes, etc.

Quan doni la impressió d'un retonr a certes situacions del passat, és vital esforçar-nos per a descobrir allò que ha variat en els últims mesos i anys en aspectes socials, polítics, tecnològics, medi ambientals o demogràfics.

Deixar-se atrapar per la teoria del pèndul resulta seductor, però reflexionar en termes d'espiral trobant allò que ha canviat pot ser molt més aclaridor i beneficiós.

Molta gent conserva la roba de quan era jove. En canvi, el retorn dels anys 60 no va ocasionar un descens en les vendes de roba. Què cercaven els nous consumidors? Exactament el mateix que als anys 60?

4. Entendre que els extrems tendeixen a la zona central

Anterior Següent

Extret del resum de Leader Summaries del llibre: Futur Think de Edie Weiner i Arnold Brown - Editorial Prentice Hall (setembre 2005)