20 d’agost 2007

Ulls amb els cobraments

Aquest pretèn ser un compendi d'informació per l'emprenedoria i, com a tal, recolliré algunes de les experiències "curioses" que m'han passat per a que altres puguin recollir-les i fer-ne ús:

NEGOCIACIÓ I PRESSUPOSTOS:

En un anunci, veig que demanen freelance-s per a desenvolupar uns continguts d'e-learning en capacitació empresarial. Em poso en contacte amb l'empresa. Es tracta d'una consultora que treballa per a una administració pública i vol subcontractar el desenvolupament per temàtiques de diversos continguts.

M'expliquen les tasques a realitzar, m'envien la documentació necessària i em demanen un pressupost. Calculo el temps que esmerçaré en el desenvolupament de tots els continguts, planifico el temps i veig que puc assumir la càrrega de treball. Preparo un pressupost de 750 € per mòdul - són 5 mòduls per temàtica - i faig constar al pressupost que el total del pressupost serà de 3750€.

Accepten el pressupost, em demanen que em desplaci a les seves oficines per a tancar i lliurar-me tot el material. Em desplaço 4 hores des del meu origen i arribo a les oficines de la consultoria. Durant una hora i mitja, parlem del projecte, de les persones a les quals va adreçat, com funcionarà, del suport informàtic i dels terminis de lliurament. Em comprometo a lliurar un esquema dels continguts a la setmana pròxima i quan, ja pràcticament ens acomiadàvem, aborda el tema del pressupost. Parlem que he pressupostat els 750€ per mòdul i la persona em comenta que la seva empresa havia estimat que havia de ser 1500€.

Evidentment, em poso molt contenta. Però alhora desconfio de la seva oferta i insisteixo en confirmar que aleshores seran 7500€.

Desenllaç: tenen un pressupost, ja que s'han presentat a un concurs públic i només poden destinar 1500€ per a cada temari. Dels 3750€ passem a 1500€. No vaig acceptar la feina. Però vaig perdre tot un dia en desplaçaments.

La meva conclusió: haig d'insistir i fer signar la documentació d'un pressupost abans de desplaçar-me o comprometre'm.

PAGAMENTS:

De nou, m'encarreguen el desenvolupament d'uns continguts i una consultoria. Em comenten que el preu serà entre 1500€ i 2000€. Si els continguts són propis, el preu serà més alt. A part, cobraré la consultoria que no està inclosa en aquest preu.

Em donen una planificació de lliurament dels materials bastant detallada i demano com es faran els pagaments. Es tracta d'algú de confiança i que treballa en una institució prou gran com per saber que cobraré. Em confirma que els pagaments es faran al lliurament dels materials.

En la data proposada, lliuro els materials (maig) i demano les dades per a enviar la factura. Ara comença l'intringulis. Em comencen a marejar. La persona de contacte, em demana que em posi en contacte amb una altra per a que em passi un contracte que el pagament es farà a 60 dies. Poso el crit al cel i demano explicacions. Em comenten que no, que per aquests casos el pagament es fa a 10 dies.

Passat un mes i una setmana (juliol), rebo un correu d'una persona dient-me que es disculpa que ha estat de vacances, però que tramita el meu contracte. Passen dues setmanes mes. Ara és el meu primer contacte que marxa de l'empresa i hi ha una altra persona que s'encarregarà del tema.

Torno a reclamar els diners, em passen al departament de comptabilitat per a que envïi una factura. Per fi, tinc les dades per a emetre una factura. Emeto la factura. Passats quinze dies més, encara no he rebut ni contracte ni pagament. Torno a reclamar.

Em contesta una altra persona amb la que no havia parlat mai, dient-me que m'envia el contracte. Obro el contracte i... sorpresa! Em volen pagar 1000€ pel desenvolupament dels continguts i per la consultoria. De nou em torno a queixar dient que aquell no era el tracte i que no vull signar un document incorrecte.

Em contesta una altra persona amb la que tampoc havia tingut contacte i per correu electrònic em comenta que no tenen cap factura, que el contracte ha anat ràpid per ser el mes d'agost i que el preu que té és aquest.

Li envio còpia de tots els correus electrònics i de totes les persones de la seva institució amb les que havia mantingut contacte des del mes de març. Em respon que no es pot fer res més fins el mes de setembre.

Conclusió:
- les empreses grans i riques ho són perquè abusen del seu poder
- no tornaré a lliurar un treball sense un pressupost o un contracte signat
- treballar amb empreses grans és desastrós per a la tresoreria